woensdag 27 januari 2016

Nomade


 .
Nomade
.
Ik ben het kind van een nomade
en kijk van op de rug van een kameel
naar wat de wereld mij te bieden heeft  

huizen in de verte, bruggen van beton
zo ver ik zien kan autostrade
men noemt dit land het Paradijs  

ik kijk naar hoe de zon opkomt
met ogen dicht zie ik het zand
hoor ik de wind van de woestijn  

als ik vertrek ben ik op reis
als ik weer aankom nooit echt thuis
ik ben pas thuis als ik verdwijn. 

© bert deben

.

De Openbare Bibliotheek Brasschaat organiseerde in 2016 de poëziewedstrijd ‘Dichter in Beeld’, waarbij gezocht werd naar combinaties tussen een gedicht en foto's van fotograaf Bernard Castelein, waarbij ik koos voor onderstaande foto:  


De jury nomineerde uit 139 inzendingen 10 gedichten, die op woensdagavond 27 januari 2016, de vooravond van gedichtendag, werden voorgesteld aan het publiek in de bibliotheek van BrasschaatBovenstaand gedicht 'Nomade' hoorde bij de 10 genomineerde gedichten.  Uit deze 10 gedichten werd ook 1 winnaar gekozen, deze eer ging naar 'jongensdroom', een mooi verhalend gedicht van Monique Bol

De 10 laureaten ontvingen de zeer verzorgde gelegenheidsbundel ‘Dichter in beeld’ waarin de gedichten naast de bijhorende foto's staan afgebeeld.  De foto's met gedichten kan men ook nog bewonderen in een tentoonstelling, die loopt vanaf 28 januari (gedichtendag) tot eind februari, in de hoofdbibliotheek, Bredabaan 407 te 2930 Brasschaat.  
.
de genomineerde dichters, met rechts bovenaan de winnares, en de leerlingen van
de Gemeentelijke Academie Muziek & Woord die de gedichten voordroegen tijdens de voorstelling.

werd juli 2016 gepubliceerd in special rond migratie van tijdschrift ZiZo nr 135 (foto boven) 

10 opmerkingen:

  1. vooral die laatste terzine spreekt mij aan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig Bert en proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieflike gedig Bert!!! Geluk met hierdie besondere nominasie! Hierdie is 'n uitstekende gedig !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig gedicht Bert.
    Wederom gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een schitterend gedicht met een einde dat raakt
    proficiat met de nominatie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat prachtig Bert. Knap dat je in dit gedicht een indringend beeld weet te scheppen dat een wereld blootlegt.

    Gefeliciteerd!
    Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een fantastisch mooi gedicht
    een mooie en verdiende erkenning

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel knap hoe je bij deze foto van Bernard Castelein een gedicht hebt weten te scheppen, waarin je een wereld schetst vanuit (je) kinderogen, uitmondend bij het verdwijnpunt - petje af

    BeantwoordenVerwijderen