zondag 6 april 2008

Moeder



Ze deelt de week door zeven dagen
en maakt van huishouden haar taak
haar bezigheid, haar goede smaak
haar antwoord op de meeste vragen
 
want stof hoort thuis in dialogen
rond moedwil, onverschilligheid
of jeugd, die nu niet meer de tijd
benutten wil om af te drogen
 
of stel je voor: wat zit te schrijven
zoals haar zoon – wat brengt dat op
terwijl het vuil daar liggen blijft
en de gordijnen grijs verstijven
 
zo dringend zijn zij toe aan sop
dat hij er een sonnet rond schrijft!


 
© bert deben
Antwerpen, zondag 6 april 2008, voor moeder zaliger.


30 opmerkingen:

  1. wat brengt dat op....altijd de eerste reactie van mijn vorige generatie
    het brengt diverse hele mooie sonnetten op, om maar iets te noemen.Groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HET DOET BIJ MIJ een belletje rinkelen IN DE JAREN 1947 1961 LEEFDE DE simpele werkman met de pet géén gemakkelijk leventje ;;;;;;;ik ben in 1939 GEBOREN DUS ik heb het ondervonden ;;;;;;

      Verwijderen
  2. moeder zijn is ook een vak...
    huisvrouw....

    je móét er wat van maken
    anders verdrogen de muizen onder
    je voeten

    en kraken de spinnen in hun
    webben

    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeders hoeven tegenwoordig toch niet meer zeven dagen per week alleen het huishouden te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tuurlijk niet, maar dit gaat over de generatie van mijn moeder, toen hoorde dat gewoon zo ...

      Verwijderen
  4. wat een heerlijk gedicht voor een heerlijke moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zelden wordt een gedicht
    echt begrepen....

    staan we eenzaam daar met
    onze woorden

    maar rijk want wij begrijpen
    ons

    (*v*)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je wel, Bert!! Héél heel mooi - als altijd!! Ik geniet van jou kijk op de wereld, telkens weer!! DANK JE WEL...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en nog leerzaam ook, ik wist niks van moederkesdag daarginder in het zuiden. En o ja, herinnert me ook nog aan mijn moederke, die was altijd klaar om 10 uur in de ochtend, zo klein was ons huisje en zo snel was zij - goed gedicht Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Filip Bastien2 mei 2013 om 22:52

    Bert, je bent het nog niet verleerd!
    En afwassen nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat mooi en ook herkenbaar, ik zal altijd te tekenen ipv iets nuttigs te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moederkesdag, een mooi gedicht voor de vorige generatie moeders. Is trouwens ook Maria Hemelvaartsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. he Simone, net vanwege Maria Hemelvaart werd deze dag in het Antwerpse tot Moederkesdag gemaakt - de meer commerciële mei-Moederdag hebben we nooit willen overnemen hier ... ;-)

      Verwijderen
  11. Een schrijvende zoon,wat mooi,ja we vieren moeder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had de meest toffe, fantastische, breeddenkende, mooie moeder met begrip voor een kinderziel. Ze zong als een nachtegaal, kon op haar tippen dansen en als het zomerregens plashte, dansten we samen tot we doordrongen waren! Mijn eerste boek is dan ook aan haar opgedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat mooi, een moeder waar elk kind kan naar verlangen, iets om eeuwig te koesteren ...

      Verwijderen
  13. Werkster

    Zij kent de onderkant van kast en ledikant,
    ruwhouten planken en vergeten kieren,
    want zij behoort al kruipend tot de dieren,
    die voortbewegen op hun voet en hand.

    Zij heeft zichzelve aan de vloer verpand,
    om deze voor de voeten te versieren
    van dichters, predikanten, kruidenieren,
    want er is onderscheid van rang en stand.

    God zal haar eenmaal op Zijn bodem vinden,
    gaande de gouden straten naar Zijn troon,
    al slaande met de stoffer op het blik.

    Symbolen worden tot cymbalen in de
    ure des doods - en zie, haar lot ten hoon,
    zijn daar de dominee, de bakker en de frik.

    (Gerrit Achterberg)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat zijn de lang vervlogen tijden...... Nu hopelijk iets rustiger, vrijer, maar toch nog altijd oplettend.......

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nuchter bekeken en gelezen,
    was Moeder toch niet meer dan
    een werk-ezelin...
    Hoe zou een Moeder-sonnet
    klinken in 2023?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heel de tijd zat ik al te denken: wat zou Hilde hier van vinden ... Maar meer nog, wat zou ze hier van vinden: mijn moeder zei altijd: ik snap niet dat al die wijven willen gaan werken, zij vond het maar al te goed dat mijn vader 2 jobs combineerde om rond te komen (en voor en na ook nog zelf een huis bouwde), terwijl moeder zelf elke dag een paar uurtjes in het huishouden werkte en verder graag haar boekskes las met een paar tassen koffie en verder wat stond te roddelen met de buurvrouwen.
      Echt waar, een werk-ezelin? Ze had een luxe leventje en ze was zich daar heel bewust van, alsook heel blij daarmee. Mijn vader daarentegen heeft zich dag in dag uit kapot gewerkt en dat vond iedereen heel normaal toen.

      Verwijderen
    2. Je schrijft wat ik dacht.
      Ik heb het gehad met dat romantisch beeld van moederkens en vaderderkens.
      De realiteit vertelt iets anders.
      Zoals jij hier vertelt.
      En al vond iedereen het normaal.
      Ik niet.

      Verwijderen
  16. mooi het komt mij bekend voor in de jaren 1950 1960 was het leven van de gewone werkmens zonder luxe ;;;;;;;; geen vaatwasser , geen wasmachine of droogkast wel wel wat is mijn kindertijd al lang voorbij ;;;; nu 84 ;;;;;; 🌿🌿🌿🌿🌿Bert Deben bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat was inderdaad de generatie ervoor, mijn moeder kreeg meteen een wasmachine toen die uitkwam en als kind deed ik regelmatig de vaat of de afdroog ;-)

      Verwijderen