maandag 4 juni 2012

De dood is mooier dan het leven

.

 
De dood is mooier dan het leven
alleen al moeten blijven hier
is daarvan het bewijs – in elke spier
met ieder beeld dat is gebleven

in elke vezel van mijn lijf
in elke cel van mijn bestaan
voel ik een drang om heen te gaan
hoezeer ik weet ook dat ik blijf

een licht van schimmen lokt mij aan 
– waarvan er één de jouwe is –
een hemelvaart zo hels verheven
dat ik er niet in mee kan gaan

wat mij nog rest is duisternis
de dood is mooier dan het leven.

  
© bert deben
Antwerpen, woensdag 19 januari 2011,
geschreven na het zien van de film ‘Hereafter’ bij muziek van Djivan Gasparian.
 
 
Nominatie CITER-poëzieprijs van ‘Het Park vertelt’ te Oosterbeek
.
Opdracht voor deze wedstrijd was een gedicht in te sturen bij één of meerdere kunstwerken van 7 geselecteerde kunstenaars uit Renkum. De werken kon men per internet bekijken op: 'Het Park Vertelt'
 
Mijn gedicht ‘De dood is mooier dan het leven’, bij bovenstaand schilderij
‘Transformatie’ (100x120 cm) van Myriam Hazelzet, behoorde tot de door de jury genomineerde gedichten.

De wedstrijd was een onderdeel van het festival ‘Het Park vertelt’ (zondag 3 juni 2012) in park Hartenstein te Oosterbeek, waar men kon genieten van o.a. optredens van Spinvis, een hele leuke voordracht van Joke van Leeuwen en het ontroerend mooie theaterstuk ‘Een buik van wol’ van Theatergroep Fien. 
.
 .
Aan het einde van het festival werd bekend gemaakt wie de CITER-poëzieprijs in ontvangst mocht nemen - dit werd Meindert Boersma, met zijn gedicht 'Berkenrag' bij het kunstwerk 'Airborne' van Yolande Aits.  De foto's van de kunstwerken, alle genomineerde gedichten en een selectie uit de inzendingen, werden gepubliceerd in een verzorgde brochure.

 

12 opmerkingen:

  1. een wervende tekst voor de reis die we allen moeten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och hemel - ik verheug me reeds...
    Nog even door het aardse gaan...

    Mooie combinatie Bert
    (gelukkig nog hier)

    Warmte gewenst door Annxt;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem wel een paart haringen mee; op die resi;-)

    Groet
    Laila

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan de (sombere) inhoud zeer goed overbrengen, zelfs op een levensgenieter zoals ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat 'n beeldschoon intrigerend schilderij, evenals jouw werk Bert, verwen ons nog maar 'n leven lang met jouw werk :)

    Lieve groet, L@dyLღ√Ƹ

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi vertolkt....:-)
    Was jij er zelf ook gisteren in Oosterbeek??

    JELOU

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige woorden
    mooie muziek ook

    BeantwoordenVerwijderen