dinsdag 12 juni 2007

Zo kwetsbaar sta ik plots weer in het leven ...

 
 
Zo kwetsbaar sta ik plots weer in het leven
dat zelfs muziek het leed niet overstemt
de stilte niet, noch een gedicht, het streven
naar een evenwicht, zo mooi dat het beklemt
 
ben jij, sirene, die weer verder zwemt
nadat ik op de klippen liep, mijn steven
lek en lam en jij niet eens voor mij bestemd
alleen maar zoet in woorden bijgebleven
 
ik schrijf jou neer en liefkoos het klavier
alsof ik blind een wereld zoek en hoop
dat jij alsnog op het scherm zou verschijnen
als een gedicht, iets tastbaars op papier
 
zo broos, dat ik vandaag mijn ziel verkoop
voor ieder woord dat gemis doet verdwijnen.
 
 
© bert deben
Antwerpen, dinsdag 12 juni 2007, voor Rob.
 
 
Franz Schubert - Der Leiermann (Winterreise)
Thomas Quasthoff / Daniel Barenboim

 
 
  
gedicht werd april 2015 gepubliceerd in bundel 'All you need is love', uitgeverij Amfea NL


17 opmerkingen:

  1. Bbbrrr... ik zou je zo een veilige knusse stoel, een lekker maal bij een ronkende haard aanbieden... - Jaag buiten die koude eenzaamheid en sluit de houten deur... - Voel je je dan al beter, Bert :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe kan iets dat zo mooi aan woorden is gegeven dan toch zo schuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig en die muziek erbij versterkt dat lege eenzame dat achterblijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Der Leiermann en jouw woorden vormen een ontroerend mooie eenheid - dank voor dat mooie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Opnieuw gelezen, opnieuw geroerd. Jij zult als mens van gevoel altijd een kwetsbare kant behouden, gelukkig maar . Ik denk ook dat je sterke kant de balans bewaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. he Athy,

      de balans is er gelukkig gekomen doorheen de jaren - het ouder en wijzer worden zeg maar, het leren beseffen ook van wat echt van belang is en wat slechts een tijdelijke betekenis moe(s)t hebben - en hoe alles een weg kan vinden naar de poëzie ... ;-)

      Verwijderen
  6. ik herken een gelijklopend leven daarom beschouw ik dit als een prachtig gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Bert ! Zo intens en toch pijnlijk ..
    Je bent wel iemand die de realiteit des leven kan een plaats geven. Gelukkig komt er aan sommige dingen een eind aan ❤️
    Dankjewel .. dit weer te lezen en geniet van de Zondag ! Bewonder zo uw schrijven ( soms met een lach en soms tranen in mijn ogen )
    Liefs van hieruit
    ❤️👍🎶🎶🎶🎶🎶🌷🥰

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel intens ! Prachtig Bert !
    🍀❤️🥰👻

    BeantwoordenVerwijderen