dinsdag 25 februari 2014

De boom - J.B. Charles


Mispelboompje                        
 

De boom

            voor Han Hoekstra  

Ik heb daarnet een boom gekocht,
nou ja, een boom, zo'n drie voet hoog.
Daarvoor wordt nu een plaats gezocht.
Je zegt: het is een tak, meer niet.
Hoho, met wortels en een kleine kluit;
je zult eens zien, daar groeit wat uit!  

Het wonder is, hoe hebben ze de takken
er nu al in kunnen verpakken
met blad en knop, bloesem en al.
Ja, alles wat hij worden zal
zàt er al in, zelfs brandhout na zijn dood.
Maar eerst wordt hij nog even groot.
 

J.B. Charles
(Zwolle 1910 – Oegstgeest 1983)
pseudoniem van prof. W.H. Nagel, criminoloog en schrijver.
 
 
 

13 opmerkingen:

  1. een heerlijk gedicht...
    - en mooi het verbonden zijn met Han Hoekstra -

    ik wens je mispelboompje een voorspoedige groei toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komen nu de blaadjes al aan de takken, Bert? Weer met plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus....wachten wij weer op het wonder straks, na de winter. De kracht van kiem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit jaar had ik al een tiental mispels aan het ondertussen puberboompje - de vogels zijn er wel mee weg, maar dat is hen helemaal gegund.

      Verwijderen
  4. Erg leuk dit na zes jaar weer te lezen Bert! Maar waar mijn haren zijn gebleven, ik keek, zo even ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. ik had er een paar maand terug toch zo'n 2 kg mispels van, hele lekkere!

      Verwijderen