vrijdag 2 november 2012

Hoe zou het zijn geweest als jij ...


 

Hoe zou het zijn geweest als jij
als toen, als ik, als wij misschien
als alles netjes op een rij
en ik de tekens had gezien

hoe zou je dan hebben gedacht
of niet, of wel, of andersom
hoe zou ik toch hebben getracht
als ik het wist en ook waarom

waar zou ik wandelen vandaag
en liep je dan misschien naast mij
terwijl je iets van inzicht geeft
een antwoord ook al is het vaag

hoe zou het zijn geweest als jij
nog altijd had geleefd.


 

© bert deben
Antwerpen, woensdag 29 september 2010

voor Jilleeen schaduw op het water 


 


Preventie zelfdoding BE: De Zelfmoordlijn tel.: 02/649.95.95 

Preventie zelfdoding NL: 113online.nl tel.: 0900-1130113

 
okt. 2021 gepubliceerd in 'Reveil #21, gedichten en verhalen over en voor overleden geliefden' 

4 opmerkingen:

  1. Ik heb het van héél dichtbij gemaakt en er is geen preventie, Bert.
    Je kunt naast iemand staan, er altijd zijn maar er is geen preventie. En het is ook nooit andermans schuld. Er is überhaupt geen schuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind hier enorm veel troost ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo een pakkend gedicht, vooral de eerste twee strofen.

    BeantwoordenVerwijderen