vrijdag 1 februari 2002

elke dag een nieuw gedicht ...

.
.
A poem a day
.
Ik rijm de waarheid met de leugen
en vul een dagboek vol gedichten
tot een verbloemd extern geheugen
zo wil ik graag mezelf verlichten
 
van elk gemoed neem ik wat stalen
waarop ik schrijvend mediteer
geluk of leed en ook het falen
dat ik dan daarna distilleer
 
het hoeft niet eens dat men mij leest
ik schrijf meer aan mezelf gericht
gedachten in een streng beheer
tot functioneel zijn van de geest
 
behoef ik geen psychiater meer.
 

© bert deben
Lillo (zittend aan de Schelde), vrijdag 01 februari 2002, 
voor Jille (25.11.1959 – 23.05.2002).
 

18 opmerkingen:

  1. met zulk een bezigheid zou men in nederland korting op de ziektekostenverzekering kunnen claimen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A poem a day keeps the shrink away!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik hoor het bruisen in je..:)

    Maar het is de beste methode: zelfredzaamheid en dit is wel de mooiste manier!

    Liefs! Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch fijn dat men het wel lezen kan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt het ook omdraaien. A shrink a day keep the poem away.
    Blij dat je aan zelfhulp doet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grijnzzzzz..... Zie je wel, nog een zelf-therapeuteraar;-)
    Je hebt een goed metrum! Dat kunnen er niet veel!

    Gr J.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mijn schrijven is nu opgedroogd
    maar weet je
    elke dag een nieuw gedicht ontdekken
    doet ook al veel goeds

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Poëzie in plaats van pillen als medicijn

    (The Optimist 13 jan 2020)

    In ‘s werelds eerste poëzie-apotheek worden geen pillen maar gedichten voorgeschreven. De meeste mensen die hier zijn geweest, zochten hulp om de stress en spanningen van het moderne leven te verzachten.

    Gevestigd in de stad Bishops Castle in Shropshire, zo’n tachtig kilometer ten westen van Birmingham, bevindt zich het geesteskind van de dichter Deborah Alma die gedichten in plaats van pillen aan haar ‘patiënten’ voorschrijft.

    Alma, die zelf dichter is, rangschikt de boeken in haar winkel op basis van ‘stemming’ omdat ze gelooft dat poëzie kan helpen om een hele reeks emotionele aandoeningen te verlichten, van uitputting en stress tot een gebroken hart.

    Ze organiseert ook poëzieworkshops en poëtische consulten, waarbij ze haar cliënten uitnodigt in een consultatieruimte, hen een lijst met vragen stelt en ze vervolgens een zorgvuldig gekozen gedicht voorschrijft. Ze legt uit hoe het werkt: “Ik denk dat, voor zover er sprake is van een vaardigheid bij wat ik doe, dit het vinden is van het juiste gedicht is voor de juiste persoon, nadat ik ze een beetje heb leren kennen en met ze gepraat heb. Als ik iemand een gedicht geef, wordt het van hun en zij bezitten het – ze plakken het op hun koelkast en het kan geruststellend werken, opbeurend zijn, van alles.’

    ‘Apotheker’ Alma werkte jarenlang met dementiepatiënten en zag ‘hoe poëzie iemands gemoedstoestand kan veranderen en ook hoe mensen graag heel goed worden gehoord; dat je met zorg opschrijft wat ze zeggen en waarderen wat ze zeggen.’

    The Optimist
    https://theoptimist.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk gedicht Bert ✍️👌

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zeer wijze en ware woorden! Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen