zondag 17 juni 2012

elke dag een nieuw gedicht ...



A poem a day


Ik rijm de waarheid met de leugen
en vul een dagboek vol gedichten
tot een verbloemd extern geheugen
zo wil ik graag mezelf verlichten
 
van elk gemoed neem ik wat stalen
waarop ik schrijvend mediteer
geluk of leed en ook het falen
dat ik dan daarna distilleer

het hoeft niet eens dat men mij leest
ik schrijf meer aan mezelf gericht
gedachten in een streng beheer
tot functioneel zijn van de geest

met elke dag een nieuw gedicht
behoef ik geen psychiater meer.


© bert deben
Lillo (zittend aan de Schelde), 01 februari 2002, voor Jille.


gevoelsmatig horend bij: De poëzie gaat louter zacht te keer ...

.

14 opmerkingen:

  1. met zulk een bezigheid zou men in nederland korting op de ziektekostenverzekering kunnen claimen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A poem a day keeps the shrink away!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik hoor het bruisen in je..:)

    Maar het is de beste methode: zelfredzaamheid en dit is wel de mooiste manier!

    Liefs! Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch fijn dat men het wel lezen kan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt het ook omdraaien. A shrink a day keep the poem away.
    Blij dat je aan zelfhulp doet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grijnzzzzz..... Zie je wel, nog een zelf-therapeuteraar;-)
    Je hebt een goed metrum! Dat kunnen er niet veel!

    Gr J.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mijn schrijven is nu opgedroogd
    maar weet je
    elke dag een nieuw gedicht ontdekken
    doet ook al veel goeds

    BeantwoordenVerwijderen