donderdag 26 september 2013

Ik zag giraffes in de straat

.
 

Ik zag giraffes in de straat
een stad, asfalt en enkel huizen
een duif, een kat soms ook wel muizen
weleens een rat ook ’s avonds laat
 
een sprietje gras tussen plavuizen
je denkt: toch niet in dit klimaat
een stad, asfalt en enkel huizen
ik zag giraffes in de straat
 
heel onverwachts, maar inderdaad
hun poten leken lange buizen
wie denkt dat hier zomaar te kruisen
maar niets zo gek of het bestaat
ik zag giraffes in de straat.
 
 
© bert deben
Antwerpen, donderdag 26 september 2013.
 
 
Foto voor een reclamecampagne voor de Antwerpse Zoo


23 opmerkingen:

  1. Ze wilden ook wel eens een verzetje hebben. Altijd die dierentuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Bert, met prachtige bijpassende illustratie... :)

    Dat krijg je, met die nieuwe laptops hè... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, misschien komt het nog wel goed tussen mij en de vooruitgang ... ;-)

      Verwijderen
  3. Heel leuk en het loopt
    zo lekker (in telgang zoals
    giraffes)...zeer geestige afbeelding :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het doet me aan je giraffe-filmpje denken (van N. Deveaux)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik zag ze vliegen, Bert ;)
    heel leuk gedicht

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dan kunnen ze wel tot drie hoog binnen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wederom een verrassend en plezant gedicht, Bert.
    En nog veel succes met je nieuwe laptop.

    Martine en John.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. gewoon een gezonde dichterlijke fantasie en een Zoo in de stad met aan de achterkant een doorkijkmuur waardoor je de giraffes kan zien rondwandelen ... ;-)

      Verwijderen
    2. Ik zou bijna schrijven: gelukkig maar. Maar dat is weer zo veroordelend. Het deed me ook aan Annie M.G. Schmidt denken. Vraag me opeens af of ze meer dan een lied/gedicht met giraffen had.

      Verwijderen
    3. aan Annie M.G. Schmidt doen denken, dat vind ik een mooie zaak ... ;-) Ik kende trouwens dat gedicht/liedje van haar nog niet, tot dat iemand mij er via FB attent op maakte en ik het ging opzoeken - blijkbaar is het in NL een vrij bekend kinderliedje ...

      Verwijderen
  9. Bovendien toverde je een glimlach op deze winterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja die girafjes glijden naar binnen :>)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kom het weer tegen en vind het nog steeds leuk. Inderdaad het speelse van Annie M.G. Schmidt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dikkertje Dap. Ja, het doet mij denken aan mijn kindertijd, wanneer ik het lied van links naar rechts van boven naar onder moest kennen tijdens mijn schooljaren. Dit gedicht en daarbij horende plaatje is een passende aanvulling voor. Heerlijk genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor de derde keer: heel leuk en ik dacht precies wat ik de vorige twee keren ook dacht. Kan je nagaan.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niet voor het eerst en het blijft lollig, speels !

    BeantwoordenVerwijderen