woensdag 22 mei 2013

Stilte in beweging ...

.
impasto-schilderij: Jan van Well
 
 
Stilte in beweging
.
Ik schilder stilte op een blad
ik zoek geen woorden, ze bestaan
ze voelen een bewustzijn aan 
dat diep in mij te graven zat
 
ik schrijf beweging op het linnen 
in harde tint en ruime lijnen
opdat het denken zou verdwijnen
of zich muteert tot een bezinnen
 
het zoekt balans en het verpleegt
verlangt naar vrede en naar inzicht
waarin mijn onrust stil in lagen ligt
terwijl het leven vrij beweegt.
 
 
© bert deben
Antwerpen, zondag 3 maart 2013, geïnspireerd door Jan van Well
 
 
werd gepubliceerd in Po-e-zine nr 2 en op de gedichtenpagina van Yoga-Reiki.web
 
 

11 opmerkingen:

  1. ik word er stil van: gewoonweg prachtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. laatste zin is ronduit prachtig. Ik (maar ja, wie ben ik?) vind het woord verplegen niet passen binnen de tekst); vermoed echter dat het in het Vlaams een geheel andere betekenis heeft dan hier in Holland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. he Nell,

      je bent niet de eerste die het woordje 'verpleegt' niet geslaagd vindt - een vriendin (ook Nederlandse) had het er ook wat moeilijk mee toen ik haar het gedicht liet lezen (nog voor ik het instuurde), toch vond ik het (zelf dan) mooi uitdrukken wat ik wilde bedoelen:
      voor mij betekent het 'verzorgen; helpen in een genezingsproces' - wat voor mezelf zeker toepasselijk is wat betreft poëzie en schrijven (toch zeker vroeger) en voor vele schilders en andere kunstenaars volgens mij ook wel …
      Misschien is het Vlaamse verplegen wel zachter dan het Nederlandse … ;-)

      Verwijderen
  3. kan onrust in lagen liggen? Hoe doe je dat.het is zo mooi wat je schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. onrust kan zich (net als stress bv) opstapelen - en de schilder kan het dan weer (letterlijk) in lagen van zich afschilderen, al helemaal in de impasto stijl van deze schilderij ...

      met dank voor het compliment ... ;-)

      Verwijderen