woensdag 18 juni 2014

Woorden in de nacht - J.J. Slauerhoff

.
 J.J. Slauerhoff                          
.
Woorden in de nacht
.
Voel je hoe ik naar je toe kom?
Je bent naakt in den nacht.  

Wacht ik doe eerst een doek om.
Nog niet, nog niet.  

Liefkoos mij, zacht.
Zeg dat je mij mooi vindt
En alleen door te strelen
In 't donker, mij ziet.  

Zullen wij spelen,
Dat wie 't eerste lacht,
Moet ondergaan
Wat de ander bedacht?  

O, laat het doorgaan,
Totdat wij doodgaan.
Alles wat hierna komt
Is niets dan Dood, vermomd
in schijn van Leven.  

Neem mij weer, wacht nog even. 
 

Jan Jacob Slauerhoff
(Leeuwarden, 15 sept. 1898 - Hilversum, 5 okt. 1936)
Uit: Verzamelde gedichten. Deel 1 - A.A.M. Stols, Den Haag 1947
Info over Slauerhoff: http://nl.wikipedia.org/wiki/J._Slauerhoff

omdat het tot de mooiste liefdesgedichten uit de Nederlandstalige literatuur behoort ...  
 

10 opmerkingen:

  1. Had ook geen opbeurend leven, herinner ik mij nog van de middelbare school. Dichten, kon hij echter zeer schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar dichten..........Inderdaad ;-).Je haalt het soms alleen maar uit de diepste diepten ......

      Verwijderen
    2. amper 38 geworden, een zwakke gezondheid, depressies ... maar anderzijds toch ook een heel gevuld en avontuurlijk leven, als wereldreiziger, schrijver, dichter ... en ja, de mooiste poëzie ontstaat wel meer van uit de dieptes van het leven ...

      Verwijderen
  2. Zeker een mooi en teder gedicht van Slauerhoff de man van de regels:'alleen in mijn gedichten kan ik leven.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gedicht. Dit was ook een van de favorieten van mij en mijn lief.

    BeantwoordenVerwijderen