zondag 8 juli 2012

Opa is een wegpiraat

.


Mijn opa is een wegpiraat
zijn slagschip is een vier maal vier
geen mens is veilig, ook geen dier
als opa optrekt in de straat

en maken mensen zich dan kwaad
dan interesseert hem dat geen zier
want opa rijdt voor zijn plezier
en heeft een goede advocaat

een beetje blind aan beide ogen
als mensen zeuren ook nog doof
maar opa heeft een groot geloof
dat hij verspreidt van huis tot huis

want komt hij door een straat gevlogen,
dan slaat men overal een kruis.


© bert deben
Antwerpen, zondag 14 januari 2007.



gepubliceerd in ‘Koken met Eigen Woorden’ – Bloemlezing Poemtata 2012
1ste prijs Lightverse Gedichtenwedstrijd Hillegom 6 november 2016
gepubliceerd in gelegenheidsbundel 'Daar lach je dan' (Artbooks)


19 opmerkingen:

  1. Ja met zoveel geloof blijven die 4x4's maar gaan en worden bovendien steeds 'dikker'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel vermakelijk! Doet me een beetje denken aan een combinatie van twee toffe liedjes van Biezebaaze, de Gentse 'Stroprock'groep rond Kurt Burgelman :'Boempa' en 'Goele'. Niet zozeer door de tekst of inhoud, maar wel door de sfeer.
    Meer van dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang opa een geluksengeltje bij zich heeft, komt het vast wel goed :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zulke opa's zijn helaas bijna uitgestorven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kras deze reli piraat!
    moest ook lachen om de foto (een opname van je eigen opa?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geen eigen opa - zelfs die uit het gedicht is fictie (gelukkig maar voor de veiligheid op onze wegen ... ;-))

      wel één van mijn eigen favoriete voordrachtgedichten!

      Verwijderen
  6. Héérlijk dat gedichtje, Bert!! Om van te "snoepen" en te "smullen"... smikkel-smikkel-smakkk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. spreekt mij erg aan bovendien ben ik inmiddels 8x Opa en steekt eeen 1e achterkleind het vingertje op; van mag ik er uit!'ik hou wel van een beetje badinerende
    galgenhumor,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, ik zie het voor me. Bij het lezen van de titel zong ik spontaan:

    Mijn opa is een wegpiraat
    Het is echt, het is heus, het is raar maar waar
    een echte wegpiraat
    Het is raar, het is raar, het is raar

    Natuurlijk op de wijs van Tita Tovenaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moest gelijk aan dit hilarische gedicht denken, toen je de trotse Opi van Frances werd.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi. Hier mijn gedicht. Gedicht Heimwee.
    https://yoo.rs/gbuyert/blog/heimwee-1508710985.html?Ysid=86449

    BeantwoordenVerwijderen