maandag 29 augustus 2016

Hij is onlangs ontsnapt uit mij - nominatie Citer Prijs 2016


.
Hij is onlangs ontsnapt uit mij
de ietwat frêle jongeman
die steeds op zoek was naar zichzelf
en in gezelschap zelden sprak 
 
het klikte tussen hem en mij
niet meer zo goed, er werd sinds lang
al niet meer met elkaar gepraat
hij zat daar maar, hij wachtte af 
 
ik had hem van mij afgesloten
verzweeg bij gasten zijn bestaan
en was hem grotendeels vergeten
 
hij wandelde aan mij voorbij 
ik zag niet eens dat hij verdween
hij is onlangs ontsnapt uit mij.  


© bert deben
 
 


Dit gedicht werd zondag 28 augustus 2016 genomineerd voor de Citer-Prijs, de poëzieprijs van poëziefestival Het Park Vertelt dat dit jaar voor de 12de keer plaats vond te Oosterbeek. Gedichten moesten passen bij 1 van de 5 kunstwerken die vooraf bekend werden gemaakt, voor mijn gedicht was dat de collage van Tilly van Dijk (zie foto boven en scan onderaan uit het programmabundeltje van Het Park Vertelt).  
 
Andere genomineerden waren Anneke Wasscher, Paul Vincent, Laurens Hoevenaren, Rob Boudestein, Dick van Welzen, Meindert Boersma, Marc Draijer en Astrid Aalderink - elke genomineerde mocht een gedicht voordragen. Uiteindelijke winnaar was Anneke Wasscher die met haar beeldend gedicht 'Zwart-Wit' zeer terecht voor een 2de keer de Citer-Prijs in ontvangst mocht nemen.
 .
 

6 opmerkingen:

  1. Als je er niet op verdacht bent
    kan hij zomaar voor je staan
    dan komt het er op aan om je rug
    recht te houden. Kost wat kracht
    maar als daarover beschikt,
    dan vertrekt hij wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een passende tekst bij de collage. Zonder die frêle jongeman zou je niet de man zijn die je nu bent.Dag Bert!

    BeantwoordenVerwijderen