dinsdag 18 september 2012

Ik sla mij stuk (Tomorrow's man)

.
‘Tomorrow’s Man’ van Catherine François te Knokke-Heist - foto © bert deben
 

Ik sla mij stuk

Ik sla mij stuk op jou
als een golf tegen een rots in de branding
en niets in jou verroert
ik sla mij stuk en trek me terug
 
het schuim op de mond
het zilt in mijn verlangen om vrij te zijn
ik sla mij stuk en trek me terug en herpak me
met de wanhoop van een storm
 
steeds weer sla ik mij stuk
herpak ik mij
kom ik terug tot jou
 
tot straks
een deeltje maar
een element
wat gruis van jou
na duizend maal duizend slagen of meer
tot iets van jou
tot alles
 
tot alles weer van mij zal zijn.
 
 
© bert deben
Antwerpen, maandag 26 mei 2008. 
 

Sinds september 2009 prijkt het beeld ‘Tomorrow’s Man’ van kunstenares Catherine François op een golfbreker te Knokke-Heist.  Het beeld, een gestileerde mansfiguur, gebogen naar de zee toe, is voor 3 jaar in bruikleen gegeven aan natuurelementen als zand, wind en zout en water, die vrij spel krijgen om het kunstwerk af te werken qua vorm en kleur. 

Het beeld moest echter al snel zijn meerdere in het krachtige natuurgeweld van de zee erkennen en werd van de golfbreker gespoeld, maar nadien versterkt weer terug geplaatst.  Later zou het ook nog aan een ‘beenbreuk’ gerepareerd moeten worden, maar ondertussen trotseert het nog steeds weer, wind en zee. 
 
Op onderstaand filmpje kan men in het kort het wel en wee van de ‘Tomorrow’s Man’ volgen:

 


13 opmerkingen:

  1. weer "griezelig" mooi, Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. komt hij niet je omhelzing binnen,
    dan moet je met wat gruis beginnen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het echte leven gaat het gelukkig niet zo heftig eraan toe :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. owh wat mooi Bert....

    en dat beeld.....

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pure liefde, het willen toebehoren aan!
    Geweldig Bert. Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een sterke combinatie, gedicht en beeld. Prachtig.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch wel griezelig Bert,veel heb je gedaan ,dank je ,onwetend over de kunstenaar

    BeantwoordenVerwijderen