donderdag 18 september 2014

Ik voel in mij september weer

. Foto: Parque del Retiro, Madrid – Sept. 2013 - © bert deben     

.
Ik voel in mij september weer
hoe dagen korten en de zomer
mat aan mij het leven lomer
toont en geurt naar ommekeer  

de zon is nu de zon niet meer
maar schijnt nog slechts een onderkomen
vale kleur – zoals de bomen
legt zij zich bij minder neer  

de dichter klemt zich aan zijn pen
en haalt het woordje ‘herfst’ van stal
hij schrijft van schoonheid in verval  

want net als ik in mij herken
dat ik zoals seizoenen ben
besef ik wat er komen zal.  


© bert deben
Antwerpen, 28 aug. 1999 




27 jan. 2022 gepubliceerd in verzamelbundel 'Wie goedgezinde woorden zaait' 

22 opmerkingen:

  1. heel mooi en sfeervol Bert
    je woorden, de muziek, het nestelt zich in mij
    prachtige foto ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voer mijn ervaring
    in
    en denk aan de dikke
    spin
    die een web weeft
    waar het niet komen mag

    zo vloeiend dit....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar is ze weer ja - in mijn geboortemaand........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die flauwe zon en dat opstijgend vocht..... Ik snak al naar de volgende lente...
    Maar gelukkig weet de dichter B me toch te beroeren !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie Herfstaankondiging Bert :)
    Lieve groeten,
    Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gedicht.
    De vierde strofe uit de kunst...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog steeds schitterend en, zelf een jaar ouder, lees ik het weer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Drie jaar ouder, het blijft een van een pracht !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een schitterend herfstgedicht; mooie foto.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi. Juist waar een menenleven en de steeds maar wederkerende seizoenen niet paralel lopen, begint het denken door dit gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jouw poëzie wordt mijn bijna dagelijkse oppeper...ook bij zonnige dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Uiteindelijk ontkomt niemand eraan.

    BeantwoordenVerwijderen