maandag 29 september 2014

Rommelmarkt - ervaringen van een standhouder ...


 
Rommelmarkt  
.
De mensen kijken niet, ze overschouwen
ze varen als een schip voorbij
terwijl ze in gedachten bouwen
aan een toekomst vol verleden tijd  

ik daarentegen wil dat laatste kwijt
en heb het op een tafel uitgespreid 
met een glimlach vol gelatenheid 
sta ik het minzaam aan te prijzen

soms stopt er iemand aan mijn stand
en neemt iets vast of durft te wijzen
ik kijk dan op en knik gedag
vol hoop dat ik verkopen mag  

één euro is nog veel te veel
ik zie het al aan hun gezicht
alsof ik van hun moeder steel
terwijl ik hier mijn ziel verdeel 

ze bieden 50 eurocent
een stuk dat mij zo dierbaar is
wat ik ook, bijna huilend, zeg
voor 80 cent doe ik het weg  

waarna ik schrijf in dit gedicht:
alweer iets kwijt dat ik nooit mis. 
 

© bert deben
Borgerhout, rommelmarkt Ecohuis, zondag 28 september 2014.  

 

24 opmerkingen:

  1. ja, zo is het vaak op een rommelmarkt...
    mooi verwoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een leuk rommelgedicht....ik heb een rommelhuis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had dat ook, maar vanwege verhuis op komst is dat al flink geminderd ondertussen ...

      Verwijderen
  3. Van rommelmarkten wordt ge niet rijk als verkoper :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. treffend gedicht , dat het gevoel mooi weergeeft. Je laat een deel van je verleden gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch als (voor)laatste klant iets (gratis) gekocht (gekregen) bedankt broer.
    Als je het mist, het zal dan ergens bij mij terug te vinden zijn, tot ....... ik ooit moet in krimpen. Want ook mijn huis is véél te groot nu en dat zet aan tot 'hou maar bij' leventje. Succes met de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op naar de nieuwe woonplek waar je weer vullen mag met nieuwere verleden tijd. Maar vergeet je heden niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aan het einde van de reis gaat áles weg Bert -een doodshemd ;-)....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rommelmarktpoëzie van de andere kant van de kraam. ;-)

    kostprijs

    een afgeladen hal liefhebbers lopen in trage pas
    toevallig ongewild lichamelijk contact
    wordt hier niet beloond met beleefdheidsvormen

    een 5 euro zwart-witte legodino
    die origineel evenveel doet
    op jouw kraam

    ik vraag of voor minder
    dit stukje plastic prehistorie
    de reis van jouw uitstalling
    naar mijn tas maakt

    verontwaardiging siert jouw
    en mijn gezicht
    als natte druppels ongeloof
    over de overprijsde handel vliegt

    Marjon Zomer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vroeger stond ik ook regelmatig aan die kant van de verontwaardiging ... ;-)

      Verwijderen
  9. Fraai. Je maakt me weer eens duidelijk waarom je mij nog niet met een snelvuurkanon naar een rommelmarkt krijgt. Als verkoper.
    Jacob van Schaijk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Bert.Voor één keertje ook maar 80 cent voor dit nochtans leuk en vlot maar desondanks wat "rommelig"gedicht.Je bent een betere dichter dan de marktkramer die je hier met enige zelfspot bent.Zit daar iets zinnigs in?Groetjes.Ruud Blauwveld.Gent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als een gedicht leuk en vlot wordt bevonden en als het onderwerp 'rommelmarkt' is, dat vind ik ‘rommelig’ er ook wel bijpassen ... en ja, ik heb sterkere poëzie geschreven dan dit, maar anderzijds is dit lightverse en geeft het, aan de reacties hier en elders te lezen, toch een effect van herkenning alsook een glimlach aan velen en wordt het door weer anderen toch ook als mooi ervaren - daar ben ik dan heel tevreden mee.
      Net zoals ik trouwens tevreden ben met jouw opmerking dat ik een betere dichter ben, al is dat niet altijd en hoeft dat ook niet steeds voor mij – soms is het gewoon prettig om dingen als dit te kunnen schrijven en mensen en mezelf daar even vrolijk mee te kunnen maken … ;-)

      Verwijderen
    2. die glimlach en dat vrolijk worden doet toch veel deugd...

      Verwijderen
  11. Een hups en levendig gedicht,niet gespeend van enige retorica ende consten,hoera!,'t Zijn aangename vondsten!Naar ik vind.Tegen alle verzuring in en tegenwind.Ik waardeer je gedicht nu aldus 20 cent meer,plus een extra euro morele schadevergoeding ongeveer.Op een rommelmarkt denk ik nu voortaan aan u,Bert Deben,nu,word ik voorwaar een fan,ik erken het poëtisch pittig en sappig jus,dankzij u,keer op keer!Ruud Blauwveld De Vos,kijkt groen naar de druiventros,veel te hoog,voor mijn nederig betoog!Rommel,de woestijnvos,slaat door zijn kindertrommel!Groentjes Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2 € reeds ! Als elk gedicht per lezer zoveel zou opbrengen, ik zou op geen rommelmarkt meer moeten staan ... ;-)

      Verwijderen
  12. Het is van een paar jaar geleden, met plezier gelezen en hoeveel 'rommel', is er al weer bij gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vanwege plaatsgebrek valt dat heel goed mee - klein wonen heeft zo z'n voordelen, ook ecologisch ... ;-)

      Verwijderen
  13. Heb voor iets meer dan een ton op de rommelmarkt verkocht.
    Maar uiteindelijk heeft het miljoenen opgebracht.

    BeantwoordenVerwijderen