maandag 19 mei 2014

De nacht van Sint-Andries

 .

De nacht van Sint-Andries
                                      Geschreven bij 2 nachtfoto’s van Marrek De Mondt 

Ik wandel ’s nachts een lichter pad 
al toont het duister in de straten 
en staan de fietsen hier verlaten 
ik zie de sterren van de stad 

ik zie de schichten op het plein 
waarvan ik stiekem beelden steel 
ze passen mee in het geheel 
waarin ik liederlijk verdwijn 

dit is de wijk die ik verkies 
hier wordt de schoonheid onderschat 
van hoe verlichting durft te schijnen 
dit is de nacht van Sint Andries 

hier stralen sterren van de stad 
hier danst het licht nog rond de pleinen. 


© bert deben
Antwerpen, dinsdag 15 januari 2014.



In de aanloop naar 20 jaar coStA, het cultureel ontmoetingscentrum van de wijk Sint-Andries te Antwerpen, was er een fototentoonstelling met ‘Impressies van Sint-Andries’, waarbij een oproep werd gelanceerd om gedichten te schrijven bij deze foto’s.  Een selectie van foto’s en gedichten werd opgenomen in een gelijknamig en mooi verzorgd bundeltje dat gratis verspreid werd n.a.v. het feestweekend dat plaats vond op het Sint-Andries plein op 24 en 25 mei 2014. 

Bovenstaand gedicht van mij werd mee opgenomen in de bundel en schreef ik bij de twee nachtfoto’s van Marrek De Mondt, een man met vele interesses (fotografie, taal en sport) die hij regelmatig deelt op zijn eigen weblogs:
 

9 opmerkingen:

  1. mooi, sfeervol geheel
    ik proef de stadse nacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn dank voor het plaatsen van de foto's.
    voel mij vereerd dat deze nachtelijke kiekjes de aanzet mochten zijn voor dit gedicht. de woorden doen mij nog veel meer zien in m'n eigen foto's dan toen ik door de zoeker keek. als jij dit al verheft tot samenwerking dan geeft mij dit een goed gevoel. nogmaals dank voor deze vorm van prettig bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi
    ik kwam er nog niet bij nacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's en gedicht ..heb genoten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtgedicht bij "sferige" beelden.
    Heel mysterieus en beloftevol. Dat gaat daar straks vast een sprankelend feest worden. Geniet van het weekeinde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend herken ik mijn uitgangsbuurt,dank Bert!

    BeantwoordenVerwijderen